assalamualaikum Pictures, Images and Photos
Daisypath Happy Birthday tickers

cursor

Sunday, July 18, 2010

puasa yang sempurna

IMAM AL-GHAZALI MENYATAKAN ADA 6 PERKARA BG MNDAPATKAN PUASA YG SEMPURNA......

1. Menundukkn pndangan & menahan dari melihat prkara yg t'cela & di benci oleh syariat serta dari segala perkara yg boleh mnganggu & melalaikn hati mngingati allah...
2. Memelihara lidah dari menuturkan p'katan yg x b'faedah sperti b'gurau senda,mngumpat,dusta & sebagainya.Hendaklah lbih byk b'diam kan diri,mmperbanyakkn zikir & mmbaca al-quran.
3. Menahan diri mndengar p'kataan y dibnci oleh syarak.Ini kerana stiap p'kataan yg diharamkn dtuturkan maka haram juga di dengar!!Justeru,allah menyamakan pndengaran haram dgn memakan harta haram sperti firman-Nya yg b'maksud.. "Mereka sgt suka mndengar berita2 dusta,sgt suka memakan segala yg haram(rasuah & sebagainya)" (Surah al-maidah:42)

4. Menahan anggota tubuh bdan drpd melakukn dosa sperti mnahan tgn & kaki dari p'kara yg dilarang & menahan perut dari p'kara2 subahat ktika b'buka.Ini kerana x ada mkne b'puasa skiranya pd siang hari mnahannya dari mkanan yg halal tetapi b'buka dgn mkanan yg haram.
5. Tidak b'lebihan ktika b'buka dgn mkanan yg halal shingga perut penuh dgn mkanan t'sebut.Ini kerana x ada bekas yg lbih dibnci allah dari perut yg penuh dgn mkanan halal.
6. Hendaklah tmbul dgn hati nya rasa takut & pnghargaan kpd allah,kerana dy x tahu sama ada puasanya diterima oleh allah & t'masuk di kalangan org yg b'jaya,ataupun puasanya x diterima lalu dy t'masuk di kalangan org yg celaka.


Di antara kesempurnaan Ramadhan adalah usaha b'ibadah dgn b'sungguh2 di 10 mlm t'akhir di bulan Ramadhan. Mudah-mudahan kita mndpt apa yg di pnggl Lailatul Qadar.Malam yg ibadahnya adalan lbih baik drpd seribu bulan anggaran dlm 83 tahun 3 bulan.Bayangkan umur kita pun belum tentu smpai ke situ.Tetapi inilah ganjaran yg dijanjikan oleh allah.Jadi marilah kita b'fikir & b'amal di bulan Ramadhan yg penuh berkat ini.Semoga puasa kita pd tahun ini akan lbih smpurna & ditrima allah SWT........

No comments:

Post a Comment

Follower yang cun dan kacak belaka